11 أكتوبر 2008



اليوم المنتظر

12 أغسطس الساعة 6.30 صباحا

رن الهاتف، نظرت فرأيت أنه أحد أصدقائي، آآآه نسيت أن أقول لكم أننا سنسافر بثلاثة سيارات، أنا، زميلي و صديقتي، سيكون زميلي هو القائد و سيكون من سيرشدنا نحو الطريق، أنا في الوسط و صديقتي ورائي.

يعني كده و لا كده مش حتوه هههههه ما أنا في الوسط

آلو صباح الخير

مالك صوتك يقول إن بقالك سنة منممتيش، يا بنتي متخفيش، الحادثة إلي حصلت من 3 أيام مش حتحصل تاني و إحنا معاكي إنتي بس توكلي علي الله.
إنت عارف إني خايفة من قبل إلي حصل و زاد خوفي..................
في ثانية شفت الحادثة بين عينيا، أيوة من 3 إيام خرجت بالعربية فحب واحد يعدي قدامي بعربيته فضرب في مقدمة عربيتي بس محصلش حاجة، انا اتخضيت و اهو النتايج إني خايفة.

جهزت و وضعنا كل الحقائب في السيارة و جلست أمام المقود و قلت في سري توكلنا علي الله. كنت ساكته طوووول الطريق بس التليفون مسكتش و كان هيكل صديقي يتصل كل ربع ساعة و يقول

ها إزياها لسه خايفة؟ يا طنط قوليلها متفكرش في أي حاجة و تركز بس

كنت سامعة كلامه عشان ماما معليا صوت الموبايل بس كان ذهني مع أسطوانة كنت حطاها، كان قرآن كريم....ساكته و بسمع

بس خايفه من جوه أويييييي.... طول الطريق كده ......سكوت و سكينة

بس فجأة شايفة غادة بطلع سندويش، طبعا هيا فاكرة إني بسوق و هايمه مع همومي

غاااااااااادة (لو كانت العربية بركان كانت انفجرت من صراخي) ايه ده؟ مش قلنا مفيش أكل في العربية؟ نسيتي القواعد؟؟؟ نعيدهم تاني : لا أكل في العربية، لا شرب ، اه طبعا ما انا حنظف مش إنتم، لما نوصل لتونس بالسلامة مفيش دخول للعربية قبل متنظفوا كل ماهو ضار بغاليتي، آه مش تروحوا البحر و تطلعوا ب 7 كيلو رمل...الشبابيك الي ورا متنفتحش خاااااالص أصل الغبار في تونس مش حيرحمنا، في هوائي في العربية يثلجكم ماشي؟

غادة و هيا بترجع السندويش الشنطة: بيان صادر عن حاكمة الأحكام المؤبدة رغدة.

ماما ساكته بس بتضحك و اكيد بتقول "البنت اتجننت لا حول الله"
كانت الأمور علي ما يرام إلي أن وصلنا للطريق الجبلي الذي يوصلنا للميناء، كنت مرعوبة من جواية، أصل في معلومة غايبه ن بال الجميع، رغدة عدوة الأماكن العاااااااالية و ده فكرني بحادثة ظريفة حصلتلي في باريس تحديدا علي برج إيفل، كنت في رحلة مع الدراسة و قبل ما نطلع سألتنا الأستاذة في حد فيكم بيخاف من الأماكن العالية؟ طبعا الكل كان بيفكر في كيف سيري باريس من أعلي برج و أنا نسيت اصلا أني ممن يغمي عليهم إذا صعدوا أماكن عاليه... و زي ما يقول عبد الحليم حافظ و إبتدي المشوار.....طالعين طالعين و انا بشوف اني ببعد عن الأرض، رفعت راسي لفوق عشان مببصش تحت، الأستاذة قالتلي في حاجة؟ لا لا أبدا أنا بتأمل السماء ههههههه و خلاااص وصلنا للآخر و فجأة أقع أرضا و يغمي عليا و لم أستفق سوي و الجميع حولي يحاول إيقاظي، بيني و بينكم مكنتش عايزة أصحي عشان عارفة مستنيني إيه ههههههه..
رغدة يا رغدة انتي بتضحكي ليه؟؟ ضحكينا معاكي يا بنتي......طبعا غادة هيا الي رجعتني للواقع بد ماكنت ناسية الجبل و بعد علي الأرض. و أخيرا وصلنا الميناء بخير.....الحمد لله، نزلت من سيارتي و ركعت لله و رفعت يديا لله شكرا لاني وصلت سالمة... أمي كانت سعيدة والله و أنا أيضا سعدت كثيرا.....و ذهبت كي أقوم بطباعة الجوازات و نستعد للصعود إلي الباخرة....


آسفة علي إطالتي و إنتظروني علي متن الباخرة و حكايتي مع البحر


هناك 12 تعليقًا:

saragebaly يقول...

رغدووود

صباح الخوف والقلوب الضعيفة

ايه يا بنتي ليه بس كل القلق دة؟؟!!

خليكي كدة عندك ثقة عاليا زي صاحبتك

قعدت تقول انا واثقة في نفسي في السواقة انا واثقة في نفسي لحد .....
هبقى اكملك على الماسينجر تجنبآ للفضايح بقى
هههههههه

وايه اللي انت عملتيه في غادة دة؟؟
كل دة علشان بتطلع ساندويتش؟؟

اهم حاجة انك وصلتي بالف سلامة
ومتشوقة اعرف خصل ايه في الميناء...!!

اوعي يكون الموبايل وقع برضو .. انت عارفة انا ممكن اعمل فيكي ايه المرادي

مش تغيبي بقى يا قمراية

سلام يا صديقتي العزيزة اوي
سلام مؤقت بتوقيت قلوبنا

سارة

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

حمد الله على سلامتك يا قمر
شوفتي انت شطورة قد ايه
على فكرة يا رغدة حيرتيني معاكي انا ضفتك عندي في المدونات المفضلة عندي و قبل كدة حاولت اجمع معلومات عنك
الي عرفت بقى انك تونسية عايشة في المانيا
ايه الي وداكي بقى لباريس
و بتتكلمي مصري كدة مضبوط ؟؟
ازاي يعني انا عاوزة افهم

رحيق الحياة يقول...

سوسووووو

صباحو عسل و قشطة

ثقة منين يا حاسرة هههههه ما هيا راحت من يوم.......ما انتي عارفة بقي

غادة هههههههههه

تستاهل بقي

لاااااااا مفيش موبايل المره ديه استني و حتشوفي في إيه ههههه الصبر حلو

رحيق الحياة يقول...

الطالبة عفو الله

شرف ليا إنك تضيفيني للمدونات المفضلة و يا ستي ربنا ما يجيب حيرة حوضحلك الي انتي عايزاه:
يا ستي أنا إسمي رغدة تونسية الأصل بس عايشة في إيطاليا و باريس بروحلها في الأجازات و يا ستي أجازتي السنه ديه مع الدراسه حتكون في المغرب.
المصري اتعلمتوا من التلفيزيون زي كتييير لغات تانية.

هاااا الصورة واضحة و الا ايه؟؟

غير معرف يقول...

إيه يا قمر الخوف ده كله

لا خليكى كدة كويسة زى صحبتك

ما هى الحياة مش سلام على طول و برضه مش خوف على طول



مستنينك على الباخرة يا قمراية

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

وصلك كلامي السابق و لا راح فين؟؟

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

يا ربي مش عارفة كلامي راح فين
اديني حعيد ز امري لله
اتشرفت بمعرفتك يا ستي رغدة
على فكرة يا رغودة انا من المغرب مقيمة في اسبانيا
فيا ستي اهلا و سهلا بيك في بلدي
قوليلي بقى امتى اجازتك عشان اسبقك للمغرب و افرشلك الارض ورد و ياسمين
بجد قوليلي امتى نازلة المغرب ان شاء الله اكون هناك و بجد استقبلك و اعمل معاكي الواجب
تنوري المغرب يا قمر

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

اهلا و سهلا اتشرفت بمعرفتك و الله
على فكرة انا من المغرب
و اهلا و سهلا بيك في بلدي
قوليلي بقى امتى اجازتك عشان افرشلك الورد و جهزلك نفسي و استقبلك في الحدود و بتكلم بجد مش بجامل
انا مقيمة باسبانيا بس في اغلب اجازاتي بسافر المغرب
هذا كرمي الاولاني اديني لقيته اهو
بس محبتش امسحه قلت خلاص ابعته
ههههههه

د/ رامي شهاب الدين يقول...

إلى حاكمة الأحكام المؤبدة رغدة ههههههههه بهزر طبعا

عندنا فى مصر بيقولوا إللى بيخاف من العفريت بيطلع له

قهر الخوف بيبدأ من إنك تخوضى غمار التجربة

وعلى فكرة .. سبحان الله يعنى على المصادفة الغريبة دى ، موضوعى الاخير فى مدونتى كأنه مكتوب عنك بالظبط .. أتمنى تنورينى

دمتى بكل خير ..تحياتى

Eno يقول...

ليه بس قولتي علي النهايه سوده مهي زي الفل اهي ووصلتو بالسلام كما توقعت
هستنا مغمراتك علي الباخره
اسلوب كتبتك رائع يارغده :)

تقبلي مروري :)

رحيق الحياة يقول...

الطالبة عفو الله
تنوري يا ستي في كل وقت إن شاء الله ب100 رد

حاضر من عينيا لما أجي المغرب أكييييد حقولك.

---------------

د/رامي شهاب الدين

ما العفريت طلعلي خلاص ههههههه

حزور موضوعك و أعلق كمان

رحيق الحياة يقول...

eno

منورة يا ستي

بجد في مغامرااات كتيرة في الاجازة نهايتها سودة زي ما قلت ههههههه