31 يوليو 2008

من جرح إحساسك؟؟؟؟


بعد أن كتبت البوست الأخير حسيت إني قسيت علي نفسي

بس حبيت تعرفوا ليه قلت كده

من زمان صادفت سؤال من حبيبتي كوكا سألت ماذا تقول لمن جرح إحساسك؟

فخرج هذا الكلام من قلبي دون أن أفكر فقد تعودت عدم التفكير عندما أكتب

و قلت لها:

سأقول له أن للكتاب صفحات و بعد إنهاء كل صفحة ننتقل لصفحة أخري و صفحته قد انتهت و قد طويتها دون ان ارجع لها

و إذا ما كتب علي الرجوع فسيكون فقد لأحرقها من حياتي و إذا عاد فلن يملك من كتابي سوي سطر واحد فقط و هو "أهلا بك ضيف و الي القاء ضيف"

لن تكون اكثر من سحابة عابرة في يوم مشمس و لن تكون اقل من غرباء دخلو و خرجوا

لكن الفرق بينكم انهم دخلوا كالنسمة و خرجوا دون ان يلمسوا قلوبنا بخدش واحد،

اما انت؟

فأنت قد كنت المرض بعدما كنت دوائي و كنت حافر قبري بعد أن قتلتني و كنت من اغرقني بعد ان انقذتني،

اما الان فلن اكون ناكرة لجميلك فقد كنت صديقا و كنت سبب نبض قلبي و أشكرك جزيلا

و لكن سترحل بدون عودة لن اطردك من حياتي بل ستخرج مثلما تشرق الشمس بعد طول ليل،

فقد كنت الظلام الذي حجب النور علي ولكن بعد خروجك ستشرق حياتي نورا .

أقول لك أن الله موجود و لن يتركني اتخبط و اتألم بسبب رحيليك فأنا من إختار طردك من حياتي و لن أندم

فمن أنت؟

لا تظن أن الامي و حزني عليك ستكون اقوي من حزني علي نفسي،

لا تظن انك اهم من قلبي، فهو سبب حياتي و انت كنت تريد ان توقف نبضي،

لن تكون باهمية عيناي فبصري بهما و انت كنت سبب انكسارها و الدموع فيها،

لن تكون باهمية روحي التي كادت ان تلفظ انفاسها الاخيرة علي يدك......

اقول لك، إطمئن فللحياة بقية و لن اعود لاجل قصة ستصبح من طيات النسيان

و الاهم انك ستسمع مني في يوم من الايام كلمة اقول فيها"آه كيف حالك أيها الماضي البعيد"

لا تستغرب فلن أبكي علي الأطلال

و نصيحتي أن لا تعود فلن استقبلك بالاحضان

بل لن انظر حتي اليك إذن فكر مرارا قبل العودة ...

تقولون أني قاسية و لكن جرح قلبي يؤلمني و حتي هذه الكلمات لن تشفي ما بداخلي فلا تكونوا قاسين أنتم أيضا و تحكموا علي نفس ضاعت في هذا الزمان

هناك 8 تعليقات:

زى الهوا يقول...

تصوير رهيب , واسلوب معبر , وى مش قسوة خالص , دا رد الفعل المناسب لللجرح تماما

الاحساس دا عامل بالظبط زى القلب , ماينفعش يتجرح ابدا , لأنه مجرد ما بيتجرح بيموت الانسان

blue-wave يقول...

ياترى هانقدر؟
نقدر نلغى اللى جرحنا من حياتنا؟
نقدر نبدأ من جديد؟
نقدر نشوفه قدامنا حد عادى مالوش لازمه؟
باترى نقدر؟

بحبك اوى يقول...

تحياتى ليكى :


واشكرك على كلامك الجميل بس اتمنى اعرف اسمك


علشان نتعرف اكتر



وبجد مدونتك جميلة اووووووووووووى




وكلامك اجمل



واتمنالك التوفيق بجد




تقبلى تحياتى




من ملــــــــــــ الرومانسية ـــك

بحبك اوى يقول...

تحياتى : ملك الرومانسية



شكررررررررررررا يا رغدة



على تعليقاتك الجميلة اوى



بجد انتى انسانة جميلة




اتمنى اننا نتعرف اكتر



واتمنى انك تكلمينى على ايميلى دة



safer_love22@yahoo.com



تقبلى تحياتى

فارس بلا جواد يقول...

رغده
بجد انتى مبدعه قوى
وكلامك من القلب
وال من القلب بيوصل للقلب
دمتى بالف خير

تحياتى

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

تصوير غاية فى الروعة
واسلوب خرافة

انا مش شايف اى قسوة خالص
تعرفى أنا مازلت مصر انى حاسس بيكى جدا
والسبب انى خوضت تجربة مماثلة ودوقت مرارة الجرح والقسوة

وما تلوميش اللى اتهمك بالقسوة .. لأنه ماشافش اللى انتى شوفتيه
ولا حس باللى انتى حسيتيه

ربنا معاكى
وربنا يوفقك

تحياتى

أجـمــل قـلــب يقول...

والله من اجمل ماقرأت فى حياتى كلها هو هذا البوست

رهيب رهيب رهيب فى تصويره وفى كلماته

اما الاحساس فحدث ولا حرج

انا مش هختار فقرة ولا اثنين لكن فعلا وبصدق البوست دا خرافة

( فأنت قد كنت المرض بعدما كنت دوائي و كنت حافر قبري بعد أن قتلتني و كنت من اغرقني بعد ان انقذتني)

الفقرة دى حكاية

(اقول لك أن الله موجود و لن يتركني اتخبط و اتألم بسبب رحيليك فأنا من إختار طردك من حياتي و لن أندم)

انا مش هعلق تانى على اى حاجه لانى لو علقت يبقى هكتب البوست كله من جديد

تحياتى العطرة جدااا

رحيق الحياة يقول...

زي الهوا
أهلا بيك يا زي الهوا منوراني و ياااا رب ما تكونش ديه آخر زيارة و فعلا لو القلب اتجرح مستحيل الجرح ينتسي
-------------

بلو ويف

ومنورني دايما

حجوب علي أسئلتك

نقدر نتناسي الجرح أو نعمل نفسنا حاجة و عدت بس من أول وخزة نقول آه و يرجع الألم من تاني.

أكييييد نقدر نبدأ، الحياة تستمر و مفيش حد يقدر يحط حد لحياته غير ربنا لما يؤون الأوان

نقدر لما نشوفه نفتكر جرحنا و ألمنا بسببه، لما نشوفه نفتكر عذاب قلبنا معاه، لما نشوفه نفتكر دموعنا و نفتكر إنه باعنا.

طبعا نقدر، مفيش حاجة حتوقفنا

-----------

ملك الرومانسية

لا شكر علي واجب و ياااا رب تعجبك دايما المدونة
-----------

فارس بلا جواد

كلامك تاج فوق راسي

ربنا يخليك

أخجلتني
-----------

أبو صلاح

يا رب دايما كده يعجبك أسلوبي

لازم يفهوني الناس عشان بجد الألم صعب أوييييي
-----------

أجمل قلب (واحد ميت)

بجد بجد عينايا دمعت، والله مش أستاهل كل ده

ده كتييييير أوي عليا

يا رب دايما تعجبك بوستاتي

و متقطعش الزيارة

------------

تحياتي ليكم جميعا و شكرا ليكم جداااا

رغدة حزن