3 نوفمبر 2008

صباح الخير!!!!!!!!!




ناس تقوم الصبح و تشرب قهوة و تكون رايقة و أنا كل يوم أصطبح بالأوتوبيس و حضرة زميلي


رحت الجامعة و أنا كالعادة بحلم بالنوم، كل يوم أروح محطة الأتوبيس عين مفتحه و التانيه مغمضة، آه والله و كل ما أصبٌح علي زميلي كريم اليوم يعدي مش فايت:


-رغدة صباح الخير
-(لا حياة لمن تنادي) بس و الله رديت بس يمكن في سري
-لسه نايمة؟ ماشي لما تصحي كلميني أنا أهو حعد جنبك (ده كان و إحنا راكبين الأتوبيس و قلت في سري ده قال صباح الخير و كمان حيعد جنبي؟ ربنا يستر اليوم با من أوله)


كان برد جاااااامد جدا و المطر بينزل كأنه بركان غاضب



فتحت عيني و بصي لزجاج الحافلة و هو غرقان في بحر المية، قلت يا حرام أكيد بردان و لمسته بإيدي و قلتله حاسه بيك


بتصرخ و تنادي يا مطر إرحمني


بتبص علينا و بتعاتب يا ناس حسٌوا بيا


حسيت بيك و تمنيت أحميك بس ما باليد حيلة


عاتبت نفسي و قلت أنا دافيان و هو بردان يا تري هو ده العدل؟؟


أخذت منديلا و صرت أداعب به ذلك الزجاج و أنا أبتسم و كأنه لم يعد لصراخه صدي، أذهلني منظر الشجر و أذهلني الوادي الذي كان يجري بسرعة و كأنه يلاحق الماء و ضحكت ضحكة سمعها زميل و كأني أري المشهد بعيني.فقطع صمتي و قال:

-يا صباح القشطة و المهلبية، صحيتي؟ تصدقي أنا جعت.
-عارف دمك تقيل أوييييييي، طيب أسكت لما نوصل الجامعة نبقي نتكلم عايزة أرجع للمطر.
نداني المطر و قالي مالك؟
قلتله:
يا مطر ليتني كنت مثلك أروي كل عطشان و أرسم البسمة في كل جفاف
ليتني كنت منك أو حتي قطرة واحدة تكون السبب في إحياء زرع أو أرض
ليتني أنعش كل وجه متهجم أو عابس، ليتني أداعب كل من يحتاج قطرة مطر
أيتها المطر إن الله بعثك لنا خير فياليت الخير يدوم و لا تنطعي عنا أبدا
بحب الشتا و بحب المطر، دايما أمشي تحت المطر و أروح لماما زي الفرخة ، آه ما هي ماما تقول عني فرخة، و مش عارفه ليه.
وصلنا الجامعة و دخلت المحاضرة بنشاط و في لحظة سمت صوت في الصالة بيقول: مين ذاكر عشان الإمتحان؟؟
أنا حسيت إن حد رماني من شباك الصالة و جابني وسط بركة ميه و قالي "إصحي"
-إمتحان؟؟ كريم أنا سمعت صح؟ فيه إمتحان؟؟
و من دون أن يلتفت و كأنه توقع ذهولي و صدمتي: صباحو خير هو إنتي صحصحتي دلوقتي؟
و بينما كنت في ذهولي المزبهل دخلت الدكتوره و من غير لا صباح الخير و لا مساء الخير بدأت توزيع أوراق الإمتحان، بيني و بينكم لو قالت صباح الخير كنت سبت المحاضرة و طلعت عشااان بجد زهقت إني أسمعها، هو فين الخير؟؟
شفت الإمتحان و رفعتله إيدي زي تحية العلم و قلتله : صباح الحسبات و المصايب.....
و بدئنا الإمتحان و يا ليتني لم أبدء... بس حلفت إن وجه زميلي ما أشوفه تاني الصبح أبدا


هناك 16 تعليقًا:

saragebaly يقول...

صديقة القلب رغدة

دايما بحب اقرا كلامك لاني بسمع فيه نبض قلبك
بسمع فيه دقاته وهي بتصرخ وهي بتضحك وهي حيرانة وهي كلللل حاجة

كلامك مع المطر حلو اوي كالعادة مليان احساس ورقة
بس للاسف بقى يا رغدود انا مش بحب الشتا خاااااالص بس بحب المطر

بس ليا سؤال؟؟ هي ليه ماما مسمياكي فرخة؟؟
يعني علشان بتحبي لمطر؟
انا عارفة انك مجنونة مطر وطبعا منساش يوم مقولتيلي انها بتمطر تلج ونزلتي الشارع تحت المطرة
يعني صباحو جنان رسمي

بس قوليلي
هو كريم وشه حلو عليكي ليه كدة؟؟
هو مفتكرش يقولك ان فيه امتحان الا وانتِ في المحاضرة؟؟
صباح المهلبية بالقشطة

سلام بقى يا قمر احسن انا جعت

سلام مؤقت بتوقيت قلوبنا

romansy يقول...

رغده
صباح الخير والمطر والشتاء
البوست دا فيه خفه دم منك كبيره وروح جديده يارب تدوم عليكى انتى عارفه كده الحياه هتكون اجمل لما تكونى سعيده
وشوفتى بقى انتى قابلتى الصدمه ازاى لما لقيتى فيه امتحان ما اللى يشوف المطر ويكلمه الكلام الجميل دا ينسى الدنيا
يارب دايما يا رغده يدوم عليكى السعاده وتنجحى دايما يارب

mohamed ghalia يقول...

بدئنا الإمتحان و يا ليتني لم أبدء... بس حلفت إن وجه زميلي ما أشوفه تاني الصبح أبدا

عارفه حاسس انى الكلام طالع من القلب قوى مش مجرد بنت بتتكلم عن جزء من يومها
تقبلى تحياتى وإعجابى بالمدونة
دمتى بود

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

نورتي يا جميل

بس انا قبل ما اعلق على البوست

مشتغربة شويا

وصلتي فين في موضوع البوست الي اتسرق

روحت ادور على تعليق منك في البويت الي قبل دة مفيش

يعني ايه مش فاهمة

المهم خير يا رب بس بجد انا دمي اتحرق ابقى قوليلي ايه الي حصل

نجي للبوست

طبعا كلامك ديما جميل و الاجمل ما فيه عفويتك

مش حقولك بقى صباح الخير عشان عرفاكي زعقتي منها
خلاص نخليها مشاء الخير

قوليلي بقى عملتي ايه في الامتحان ؟؟؟

رندا يقول...

دودو قلبى

حد قالك تروحى مع كريم ههههه

بوست جميل فية كمية كلمات ممزوجة بالرومانسية الحالمة والبسمة
دى بنتى صحيح :)
مش انا قلتلك سيبك من البلد دى وتيجى مصر احسن اهو شوفتى امتحان على الصبح :)
هههههههه
بحبك اوى اوى وحشتينى بقى

على فكرة فى خبر هبقى اقولهولك بعدين انتى وسارة :(

كل الحب لاجمل وردة

رندا

saragebaly يقول...

رغدة

والدة ( لي لي ) توفت

انا جيت اقولك هنا لان الماسينجر عندي مش شغال

سهر الليالي يقول...

طريف اوي البوست دا
اسلوبك جميل جدا في الحديث عن جزء من حياتك ويومك
طريقه كلامك عن المطر وزجاج الحافله
حسسني برقتك الجميله وانك موجوده في كل حاجه وحسه بالجمال اللي موجود في كل حاجه حولينا
بجد كلامك يدل انك بريئه وجميله اوي واتمني اني اعرفك اكتر
ربنا يعينك علي الامتحانات
وبتمنالك تنامي زي ما انتي عايزه

تحياتي
فراشه الشتاء

SemSem يقول...

اعتقد ان دى اول زيارة لى فى المدونة
جميل جداااا ان الاصطباحه كان فيها مطر
والاجمل انها تختم بامتحان
وبين هذا وذاك كانت كلماتك الجميلة والمعبرة
يارب يكون الامتحان عدى على خير

باذن الله زيارتى مش هتكون الاخيرة
تحياتى

رحيق الحياة يقول...

سارة حبيبة قلبي

منوراني دايما إن شاء الله
إنتي عارفة إني مجنونة مطر، طب والله الشتا حلو، أحسن من الحر علي الأقل البرد ليه حل إنما الحر؟؟ مستحيل
الفرخة؟؟؟ ما انا فهمتك ليه يعني بالعربي زي الفرخة المسلوقة هههه

كريم ده وش السعد المتنيل هههههه
هو أصلا مكنش فاكر

سارة محتاجة اتكلم معاكي بخصوص موضوع ليليو و لو ما اتكلمناش ابعتيلي نمرتها في المسج أوكي

سلام مؤقت بتوقيت قلوبنا

رحيق الحياة يقول...

صباح الرومانسية علي أجدع رومانسي

أيوه يا رومانسي الحياة كده و روتين الهموم و الغم بيشيل الفرحة من عنين الواحد

ربنا يدوم علينا راحة البال
لو تعرف حبي للمطر يااااااه إحساس غريب جدا

أيوة يا رومانسي محتاجة أوييييي دعوة يا ربي تنجحي دايما

أمانة متنسانيش من دعواتك الحلوة

منور دايما يا رب

تحياتي

رحيق الحياة يقول...

محمد غاليه

منورني و ياااا رب تنورني دايما و أشوف تعليقك في كل بوست...

شكرا لكلماتك الرقيقة و شكرا لإحساسك الراقي و يا رب ما تقطع الزيارة

تحياتي

رحيق الحياة يقول...

الطالبة عفو الله

منوراني و يا رب دايما تنوريني كده

موضوع البوست لازال معلقا فصاحب مدونة ملك الرومانسية لم يرد عن ما كتبته و أظنكي قرأتي تعليقي في مدونته، حقا لا أدري ما أفعل معه

مساء النور و الفل و الياسمين

الإمتحان؟؟؟ الله و أعلم عشان بجد مش عارفة

منوراني دايما يا رب

تحياتي

رغدة

رحيق الحياة يقول...

ماما رندا

عارفه؟ كريم حشيله من خريطة الوجوه إلي بشوفها الصبح، بجد مش طبيعي أبدا

ياااااا ريت أجي مصر و أزهقك مني و في مصر مش حيكون في إمتحانات؟؟ ياااا ريت

و أنا كمان بحبك أوي أوي أوي

إبنتك رغدة

رحيق الحياة يقول...

سهر الليالي أو فراشة الشتاء

بجد سعيدة أوي أن تكوني من زوار مدونتي

أظن أن إحساسكي الراقي و المفعم بالمشاعر هما من أوصلاكي لتحسي هذا في كلماتي

يا رب انام زي ما انا عايزة قصدي امتحن كويس إن شاء الله

تحياتي

رغدة

رحيق الحياة يقول...

أخي سمسم

أتمني أن لا تكون آخر زيارة لك

الإمتحان هههههوالله مش عارفه بجد

نورتني بكلماتك الراقية و أشكر جزيل الشكر عليها

تحياتي

رغدة

ghorBty يقول...

السلام عليكم

احلي ما في القصه نهايتها وانا برضوه رايئ ما تشفهوش الصبح تاني ههههه

المهم بوست رائع واحساسه عالي اوي

وعجبني كلامك عن المطر

يا مطر ليتني كنت مثلك أروي كل عطشان و أرسم البسمة في كل جفاف
ليتني كنت منك أو حتي قطرة واحدة تكون السبب في إحياء زرع أو أرض
ليتني أنعش كل وجه متهجم أو عابس، ليتني أداعب كل من يحتاج قطرة مطر
أيتها المطر إن الله بعثك لنا خير فياليت الخير يدوم و لا تنطعي عنا أبدا

ما شاء الله عليك ربنا يكرمك ويديم نبض قلمك الحساس

تقبلي مروري